Jumaat, Mei 30

Laporan BBM

Oleh: Syed Syaffiq


Pada Januari 2008, AJK-AJK tertinggi Persatuan Bahasa Melayu (PBM) telah mengadakan mesyuarat tentang Bulan Bahasa Melayu (BBM) yang akan berlangsung pada 11 Februari-17 Mac 2008. Mesyuarat tersebut dihadiri oleh pengerusi persatuan (Nur Muhammad Muhsin Mahmud), setiausaha, bendahari, serta AJK-AJK kelas PBM putera dan puteri. Hasil daripada mesyuarat tersebut, maka berlangsunglah dengan jayanya Bulan Bahasa Melayu 2008. Projek ini dinasihati oleh guru penasihat PBM, dan dinaungi oleh Tuan Pengetua SMiK, Ustaz Yazib bin Noh.


Antara aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh PBM dalam BBM ialah pidato, Bahas Ala Parlimen, drama, kuiz kosa kata, teka silang kata, wajar bahasa, dan susun perkataan telah berjaya dilakukan dengan berjaya sekali dengan bantuan AJK-AJK Persatuan Bahasa Melayu.


Ahli-ahli yang terlibat dalam menjayakan Bulan Bahasa Melayu ialah Nur Muhammad Muhsin Mahmud, Syed Syaffiq Taqiuddin, Nuruddin, Syed Hassan Humaidi, Ibrahim, Faruq, Luqman Syukri, Salam, Mughirah, AJK-AJK PBM puteri dan semuanya merangkap AJK-AJK tertinggi Persatuan Bahasa Melayu 2008.


Pada 17 Mac 2008, Isnin, penutup Bulan Bahasa Melayu telah berjalan dengan lancar sekali dan pada keseluruhannya para pemenang berpuas hati dengan hadiah dan hasil usaha kerja mereka.


Akhir kalam, pihak pengurusan Bulan Bahasa Melayu memohon maaf diatas segala kesilapan yang berlaku sepanjang Bulan Bahasa Melayu berlangsung. Sesungguhnya, manusia hanya merancang tetapi Allah s.w.t yang berkuasa menetukan segala-galanya.


Yang benar,


(SYED SYAFFIQ TAQIUDDIN BIN SYED MUSTAFA)
Setiausaha,
Persatuan Bahasa Melayu,
Sekolah Menengah Ibn Khaldun.

Tiada ulasan: