Ahad, Mac 16

Sayangnya untuk Semua

oleh: Saudara Sabahi dan Zaini


Pada musim buah, Nabi Muhammad SAW menerima buah yang banyak daripada kaumnya. Ramai pemilik kebun buah di Mekah memberi Nabi Muhammad SAW sebahagian daripada hasil tanaman mereka. Buah-buahan itu semuanya sudah masak dan boleh dimakan. Baginda memanggil seorang kanak-kanak yang sedang bermain supaya datang menikmati buah-buahan tersebut.


Kanak-kanak tersebut meninggalkan permainan yang dimainkan mereka dan menuju ke arah Nabi Muhammad SAW. Baginda menjamu kanak-kanak itu dengan buah yang masak ranum. Kegembiraan jelas terbayang pada wajah kanak-kanak itu dan Nabi Muhammad SAW berasa puas.


Nabi Muhammad SAW seterusnya mencium kanak-kanak itu bagi melahirkan rasa gembira baginda. Perbuatan baginda dilihat oleh salah seorang sahabat yang lalu di situ.


Sahabat itu pun bertanya kepada Nabi Muhammad SAW, "Saya melihat Tuan mencium kanak-kanak itu dengan rasa sayang dan cinta." Tambah sahabat itu lagi, "Saya memiliki 10 orang anak. Namun saya tidak pernah menunjukkan kasih sayang, apatah lagi mencium mereka. Apakah kelebihannya, wahai Utusan Allah?" tanya sahabat itu kepada Nabi Muhammad SAW.


Nabi Muhammad SAW menjawab, "Sesungguhnya perasaan kasih sayang itu datangnya daripada Allah SWT. Saya sendiri tidak mampu memberinya kepada saudara. Pohonlah kepada Allah supaya Dia tidak mencabut perasaan kasih sayang itu daripada hati saudara," terang Nabi Muhammad SAW dengan lemah lembut.


Orang itu berazam menyayangi anak-anaknya. Beliau takut tidak sempat mencium anak-anaknya. Lantas, beliau berlari pulang ke rumah bagi mendapatkan anak-anaknya dan memberikan kasih sayang seperti yang dilihatnya daripada perbuatan Nabi Muhammad.

Tiada ulasan: